Updates Rhodos

Hier vind je ervaringen van andere wandelaars en eventuele routeaanpassingen. Deze zijn alleen van toepassing op de eerste uitgave van de Rhodosgids uit 2010. In juli 2015 is een herzien uitgave verschenen. Te bestellen via deze site.

Wandeling 2

Per abuis staan de verkeerde GPS-coördinaten 4 en 5 op pagina 22. De juiste coördinaten zijn:
4. Bocht naar rechts: N 36˚15.570 – E 27˚48.880
5. Kastello Kritina: N 36˚15.850 – E 27˚48.561

Pagina 20, regel 6.

Er is het een en ander veranderd. Vanaf hier kun je het beste de markering (witte cirkel en/of rode stip) volgen tot je bij de kust uit komt.

Wandeling 3

De wandeling
Pag. 24: 2e regel: de steenslagweg direct na de rivier is verdwenen. Je neemt nu dus na het kruisen van de rivier de eerste steenslagweg naar links (GPS2).

Wandeling 4

Pag. 28: 1e regel

Melding ontvangen dat bij het begin van de wandeling een hek is geplaatst, op het punt waar de asfaltweg overgaat in steenslag.
Suggestie van een wandelaar: Loop een stuk terug langs de asfaltweg waar je langs bent gekomen. Neem beneden in het dal een brede steenslagweg naar links. Deze voert ook rond de heuvel en je komt uit op een steenslagweg (de oorspronkelijke route). Hier ga je rechtsaf en volgt vanaf hier de routebeschrijving vanaf de derde regel.

Wandeling 5

De wandeling
Pag. 32, onderaan/Pag. 33 eerste regel: het pad omhoog is ingestort. Volg de alternatieve route zoals in het boek beschreven.

Wandeling 6

Er naar toe:

Het vertrekpunt van de route ligt net even ten zuiden van Kiotari. Volg de hoofdweg door Kiotari richting Gennadi. Na de afslag naar Asklipio passeer je na 800 meter een brug over een (droge) rivierbedding. Neem 200 meter daarna de asfaltweg naar links. Na 100 meter kom je op een splitsing. Parkeer hier in de buurt je auto. Kiotari is ook per bus bereikbaar.

De wandeling

Pag. 36: GPS3: de wegwijzer bij de kruising van paden is weg. Het is de eerste kruising die je tegen komt, waar je rechtsaf kunt en de rivierbedding dwars oversteekt.

Pag. 37, regel 8: ‘Verderop loop je geruime tijd langs een hek’: dat hek is nu weg. Volg steeds de weg min of meer rechtdoor en negeer afslagen, tot je uiteindelijk uitkomt op een asfaltweg. Vervolg de routebeschrijving vanaf regel 10.

Wandeling 11

Pagina 55, Er naar toe

Tip van een wandelaar: bij de kerk is een grote parkeerplaats waar je de auto makkelijk kwijt kunt.

Pagina 58, GPS-punt 1: moet zijn N 36 17 396, E27 56 618

Wandeling 13

Bericht ontvangen dat je al bij de start van de wandeling vastloopt bij Bella Vista. Ook zijn veel van de steenslagwegen daar inmiddels voorzien van een flinke laag beton. Wellicht beter om een andere route uit te kiezen.

Pagina 63, Er naar toe, regel 12

Hotel Calimera heet nu Porto Angeli

Pagina 64, regel 6 t/m 9: een deel van de steenslagwegen is nu deels verhard.

Wandeling 14

Pagina 70, regel 10: bij de T-splitsing  vlak voor het strand stuit je nu op een hek. Ga hier rechtsaf en volg het pad. Via onverharde wegen kom je uit aan de andere kant van het strandje. Daar pik je de routebeschrijving weer op vanaf regel 12: ‘De weg gaat over in asfalt….

Wandeling 16

Pagina 78, 9e regel: Melding ontvangen dat er gebouwd wordt op het smalle overgroeide pad. Dat is daardoor waarschijnlijk niet meer begaanbaar. Je kunt in dat geval de weg een paar honderd meter vervolgen en een breed zijpad links nemen. Je komt dan uit op de kruising. Ga dan verder met routebeschrijving vanaf regel 11: ‘Ga hier links omhoog etc’

Pagina 80, GPS-punt 3: De lengtegraad moet hier E27 35 845 zijn in plaats van E27 25 845.

Wandeling 17

Pagina 83, regel 4: ter verduidelijking: je verlaat dus het pad dat langs de kust loopt en volgt het pad dat verderop stijgt naar het zadel tussen de twee toppen.